Sklepy internetowe chętnie oferują agencjom SEO model współpracy, w którym zleceniodawca oferuje zleceniobiorcy procent od przychodu. Wydaje się to logiczne, w końcu w przypadku e-commerce ostatecznym celem pozycjonowania jest sprzedaż. W praktyce jednak trzeba wziąć pod uwagę, że zyski sklepu uzależnione są od szeregu czynników niezależnych od agencji SEO. Dlatego też bezpośrednie powiązanie ich ze skutecznością prowadzonych nie jest adekwatnym podejściem. Poniżej przedstawimy kilka niezależnych od pozycjonowania elementów, które mają wpływ na współczynnik konwersji.
Optymalizacja strony
Jednym z największych atutów kupowania w internecie jest niewątpliwie wygoda. Dlatego też nawet najatrakcyjniejsza oferta nie zaskarbi sympatii klienta, jeżeli witryna sklepu internetowego nie będzie wystarczająco intuicyjna. Z tego powodu bardzo ważna jest optymalizacja UX, której efektem jest ułatwienie podjęcia decyzji zakupowej przez klienta. Pamiętajmy, że w chwili, gdy klient zacznie mieć problem z obsługą strony, prawdopodobnie zrezygnuje z zakupu!
Oferta
Oczywiście większość klientów szukających ofert w internecie zainteresowana jest przede wszystkim atrakcyjnymi cenami. Z perspektywy początkującego sklepu dochodzi tutaj konieczność opracowania polityki cen dobrze równoważącej potrzeby klientów z rentownością sprzedaży, ale to już temat na oddzielny artykuł.
Jeśli chodzi o opracowywanie oferty, oprócz atrakcyjnych cen duże znaczenie ma rotacja. Trzeba bowiem pamiętać, że potrzeby klientów z czasem się zmieniają i powinno mieć to odzwierciedlenie w naszej ofercie. Zmieniające się mody to coś, co powinny mieć na uwadze nie tylko sklepy z odzieżą!
Szybka realizacja zamówień i jakość obsługi
Obok ceny, bardzo często wymienianym czynnikiem decydującym o wyborach klientów jest szybkość realizacji zamówień. Dlaczego ma to znaczenie z perspektywy konwersji? Otóż klient, który zgodnie z obietnicą sprzedawcy dostał przesyłkę szybko i bezproblemowo, będzie o wiele bardziej skłonny, by ponownie skorzystać z jego usług. Biorąc pod uwagę ogromną konkurencyjność e-commerce i związany z nią wysoki koszt pozyskania nowego klienta, walka o powracających klientów jest absolutnym priorytetem.
Z tego samego powodu bardzo ważna jest jakość obsługi. Oznacza to nie tylko szybkie odpowiadanie na maile i niezawodne odbieranie telefonów! Bardzo ważne są również uprzejme i rzeczowe odpowiedzi na reklamacje oraz udzielanie rzetelnych informacji na temat oferty (w przypadku klienta planującego zakup) lub etapów realizacji zamówienia (w przypadku klienta, który zrobił już u nas zakupy). Na pewno warto też postarać się o lojalność klienta, np. dołączając kupony rabatowe do paczek.
Siła marki
Wspomnieliśmy już o powyżej o ogromnej konkurencyjności e-commerce. Klienci korzystający z wyszukiwarek i porównywarek cen mają obecnie dostęp do imponującej ilości atrakcyjnych ofert interesujących ich produktów. W tej sytuacji na ich wybór ogromny wpływ ma siła marki, co jest jednym z czynników sprawiających, iż wysokiej jakości obsługa ma tak duże znaczenie. Dzięki niej uda nam się bowiem zbudować markę sklepu jako biznesu godnego zaufania klientów!
Dywersyfikacja działań marketingowych
Pozycjonowanie jest obecnie podstawą marketingu w internecie, jednak na pewno nie jest jego jedyną liczącą się odmianą. Aby zyskać przewagę nad konkurencją, należy wykorzystywać szereg różnych kanałów marketingowych (np. marketing automation, płatna reklama w wyszukiwarce i wiele innych). Warto przy tym pamiętać, że mogą one nie tylko generować konwersję same w sobie, ale i wspierać efektywność pozostałych. Dlatego też nierzadko zdarza się, iż kanał marketingowy, który nie generuje dużej konwersji, w dalszym ciągu może być bardzo opłacalny.
W przygotowaniu artykułu pomogła witryna nprofit.net/pl.
——————————————