Multiplikator jest trudniejszy w obsłudze, ale ułatwia prezentację przynęty i holowanie ryby. Jest też znacznie trwalszy od kołowrotka ze stałą szpulą.
Multiplikator to kołowrotek z ruchomą szpulą, w odróżnieniu od powszechnie używanego w Polsce (i w Europie) z nieruchomą (stałą) szpulą. Multiplikator stał się powszechnie używanym kołowrotkiem na kontynencie Ameryki Północnej, zarówno w łowiskach słodkowodnych i słonowodnych. W Polsce stosuje go mała część wędkarzy łowiących w Bałtyku i w połowach oceanicznych. Stosuje się go także w połowach słodkowodnych – w Polsce najczęściej podczas jerkowania (łowienie specjalnego typu woblerami najczęściej szczupaków) i trollingu. Przedstawiony jest tutaj kołowrotek typu morskiego, do łowienia silnych ryb, na bardzo ciężkie przynęty.
Tego typu kołowrotek powinien być zbudowany bardzo rzetelnie, z najwyższej jakości materiałów. Podstawową cechą jest odporność na słoną wodę, co jednak traktujemy jako oczywistość. Natomiast sposób rozmieszczenia regulatorów, wielkość i profil korbki, materiały użyte do zrobienia przekładni, szpuli, wodzika, użycie licznika, typ hamulców do regulacji obrotów szpuli – o tym wszystkim decyduje producent.
Zdecydowanie korzystniej jest nabyć kołowrotek cenionej firmy, wytworzony z użyciem sprawdzonych patentów. Taki wybór pociągnie niestety za sobą znaczny wydatek. Chociaż trzeba przyznać, że jego zakup będzie stanowił zaledwie małą część kosztów wielkiej wyprawy na duże ryby. Jednak kiedy nadejdą decydujące chwilą to właśnie od kołowrotka będzie najwięcej zależało.
1. Rama nośna (korpus). Musi być lekka, funkcjonalna, odporna na odkształcenia i bardzo wytrzymała, dlatego najczęściej stosuje się połączenie hybrydowe stali i grafitu. W ramie ukryty jest mechanizm przekładniowy. Najlepsza przekładnia wykonana jest ze stali metodą wycinania.
2. Wodzik do prowadzenia linki na szpuli. Od precyzji jego wykonania i działania zależy poprawna praca kołowrotka, odległość rzutów, prawidłowe układanie linki na kołowrotku. Powinien być wykonany z bardzo twardego materiału, jak utwardzana stal, stal powleczona tytanem, ceramika. Na zawodach morskich, na których łowione są wielkie ryby, stosuje się linkę stalową, więc wodzik musi być twardszy od linki stalowej.
3. Szpula. W niektórych modelach kołowrotka istnieje mechanizm szybkiego wypięcia szpuli w celu np. jej wymiany. Szpula powinna być lekka i bardzo twarda, najczęściej wykonuje się ją z utwardzanego aluminium. Szpula musi posiadać odpowiednią pojemność do stosowanej techniki łowienia.
4. Stopka. Powinna być wykonana i przytwierdzona do korpusu bardzo solidnie. Jakiekolwiek luzy dyskwalifikują kołowrotek. Przed zakupem należy sprawdzić spasowanie stopki z uchwytem w posiadanym wędzisku.
5. Dźwignia wolnego biegu szpuli. Niezbędny mechanizm w multiplikatorze, używany przede wszystkim podczas zarzucania przynęty. Musi być wykonany perfekcyjnie. Samowolne przełączanie się mechanizmu jest niedopuszczalne.
6. Regulacja docisku szpuli na wolnych obrotach. Jest to rodzaj hamulca, który służy do regulacji obrotów szpuli podczas zarzucania. Od jego precyzji zależy komfort i precyzja w użytkowaniu kołowrotka.
7. Regulacja hamulca. Służy do ustalenia siły hamowania szpuli podczas holowania ryby i powinien posiadać duży zakres regulacji. Uchwyt zazwyczaj ma kształt gwiazdy.
8. Korbka (lewa strona). Pokazany na fotografii model posiada korbkę o kształcie ergonomicznym, gdyż ten kołowrotek służy do łowienia bardzo silnych ryb i wygoda wędkarza jest niezwykle ważna. W małych uniwersalnych lub morskich tańszych kołowrotkach stosuje się prostą korbkę. Korbki montuje się po prawej (dla praworęcznych) i lewej (dla leworęcznych) stronie kołowrotka.
9. Regulacja hamulca magnetycznego. Służy do precyzyjnego wyhamowania wolnych obrotów rozpędzonej szpuli w ostatniej fazie zarzucania przynęty. Jest to niezwykle ważny mechanizm, od jego precyzji zależy skuteczność wędkarza.
10. Licznik. Wskazuje ilość wysnutej linki, dzięki czemu wędkarz szybko i dokładnie orientuje się o głębokości zarzucanej przynęty. Jest to bardzo pożyteczny dodatek w łowiskach morskich i bardzo głębokich słodkich wodach obławianych z pokładu jednostki pływającej. W licznik wyposaża się małą część produkowanych kołowrotków.
——————————————