Jeszcze kilka lat temu wersja mobilna strony internetowej, a zwłaszcza wirtualnego sklepu, nie wydawała się opcją, którą każdy powinien wybrać. Inwestycja ta dawała co prawda spore rozszerzenie zasięgu sprzedaży, jednak nie każdy konsument był przekonany do takiej formy dostępu, nie mówiąc już o tym, że wiele z tego typu usług wykonywano nieudolnie i ze stratą dla designu lub funkcjonalności danego adresu WWW. Czas urządzeń mobilny nie przeminął jednak niczym letnie wakacje, czy pierwsze próby wdrożenia graczy w technologię VR. Urządzenia przenośne w postaci smartfonów i tabletów zdominowały nasze życie, gdyż używamy ich w zasadzie codziennie. Zastąpiły one nam po części również komputery przenośne. Takiego trendu nie można zatem zlekceważyć, tylko czy wreszcie mobilne wersje sklepów internetowych to w takich warunkach opłacalna inwestycja? Co się zmieniło, a co nie w przypadku tego typu działań?
Co daje sprzedawcy mobilna wersja sklepu?
Jeszcze do niedawna korzystaliśmy z oferty sklepów internetowych niemal wyłącznie przy pomocy komputerów – stacjonarnych i przenośnych. Ich wspólną cechą był przede wszystkim duży ekran, który mógł pomieścić o wiele więcej szczegółów, bez utraty jakości ich wyświetlania. Dodatkowo pomocne w nawigacji w tym środowisku okazywały się myszka i klawiatura, co znacznie wpływało na wygodę składania zamówienia, przeglądania oferty, czy też szybkiego wyszukiwania informacji. Urządzenia mobilne, choćby bardzo chciały, nie mogą dysponować tak dużym ekranem, gdyż wpłynęłoby to znacznie na ich ciężar, a więc i poręczność użycia. Zasada ta odnosi się w szczególności do posiadanych przez większość społeczeństwa smartfonów, których matryca nie ma więcej niż kilka cali wielkości. Sklep internetowy stałby się więc nieczytelny na takim urządzeniu lub obsługa jego panelu trwałaby zbyt długo i była niewygodna. Mobilna wersja sklepu jest odpowiedzią na ten problem – zapewnia odpowiedni układ elementów, szybką nawigację, czytelność oraz równie wysoki poziom designu strony WWW, niezależnie od wielkości ekranu.
Problemy, które rozwiązuje wersja mobilna sklepu internetowego
Posługując się urządzeniami mobilnymi, a w szczególności przykładem ekranów smartfonów, można dojść do kilku wniosków związanych z usprawnieniami, jakie daje stronom WWW – w tym oczywiście i sklepom internetowym – odpowiednia wersja wizualna ich układu i szaty graficznej. Problemami, z którymi musi zmierzyć się tego typu oferta, są w szczególności:
– odpowiednie wyświetlanie strony zarówno w pionie, jak i w poziomie,
– zapewnienie odpowiedniej przejrzystości przy dużej liczbie elementów,
– odpowiednie dopasowanie do ekranu, by użytkownik nie był zmuszony przesuwać widoku na boki lub zmniejszać go, by odczytać całą treść,
– dopasowanie mechanizmów strony do standardów obsługi urządzeń mobilnych z dotykowymi ekranami.
Dobra inwestycja, ale…
Sprzedawca, który inwestuje w mobilną wersję swojego sklepu internetowego, z całą pewnością stara się prowadzić swój biznes z rozmysłem. Orientując się we współczesnych trendach sprzedażowych i zachowaniach użytkowników w wirtualnym świecie osoba taka może zbudować całkiem dobre wyniki i sieć dystrybucji, gdyż ilość urządzeń przenośnych, z których dokonuje się każdego dnia wizyt w sklepach internetowych, rośnie każdego roku. Nielogiczne byłoby więc zlekceważyć tak dużą grupę ludzi, zwłaszcza jeśli oferowany asortyment przeznaczony jest dla osób młodych, które smartfon i tablet traktują podobnie, jak kiedyś traktowano laptopy. Jest tylko jedno „ale”, gdyż aby wszystko udało się w tym zakresie, a adres WWW nabrał faktycznej funkcjonalności, trzeba wybrać odpowiedniego wykonawcę takiej usługi rozszerzającej możliwości strony. Najlepszym rozwiązaniem jest upewnić się, czy firma, która dostarcza nam pakiet związany z administrowaniem sklepem, nie posiada w swojej ofercie również dostosowania go do wyświetlania jego zawartości na mobilnych urządzeniach.
Problemem sklepów internetowych i ich wyświetlania na urządzeniach mobilnych zainteresował nas zespół RedCart.pl
——————————————